top of page

תחזוקת אספלייה

מיקום, שתילה, דישון, השקייה, מחלות ומזיקים בעצי אספלייה עצי אספלייה ממשפחת ההדרים- לימון, ליים, תפוז, קלמנטינה, פומלית יגדלו היטב בשמש מלאה ועד חצי צל (חצי יום שמש או הצללה של כ 50%. צל כבד פוגע בגידול וגורם לרגישות למחלות ומזיקים. אם שותלים ליד קיר רצוי שמרחק השתילה מהקיר יהיה 25 ס"מ לפחות. את שתיל האספלייה מומלץ לשתול באדמה מנוקזת היטב, ניתן לגדל את הצמח גם במיכל וגם ניתן להשאיר את הצמח במיכל ולנקב את בסיס המיכל על מנת לאפשר השתרשות אם הצמח על הקרקע. מתאים מאוד לגינות גג ומרפסות. גידול במיכל: השקייה- עץ צעיר מומלץ להשקות כל יום עם עודף של 10% מים עץ בוגר בשמש מלאה מומלץ להשקות את אותה הכמות רק להשקות 2-3 פעמים ביום.



דישון

רצוי להוסיף דשן בכל השקייה ע"י שימוש במשאבת דשן . מומלץ דשן נוזלי שפר סופר 6:6:6 שכולל 6% מיקרואלמנטים. הכמות לכל 1מ"ק מים 1-2 ליטר דשן (בממוצע 0.2% דשן) הכוונה לקבל ריכוז חנקן של 60-120 חלקי מליון.אפשר גם לדשן בדשן איטי תמס.דשן מסוג זה צריך להכיל 9 מינרלים שונים. דשן מומלץ הוא "אוסמוקוט פרו" לזמן פירוק שנההכמות המומלצת היא 10 גרם לליטר תערובת גידול. למיכל בנפח 50 ליטר כחצי ק"ג. את הדשן צריך להצניע בתוך המצע במספר נקודות גדול ככל הניתן.


מחלות ומזיקים בהדרים

ישנם מספר מחלות ומזיקים בהדרים עצים רבים נפגעים ע"י מנהרן הדר שפוגע בעלים הצעירים בעיקר בעונת האביב והסתיו ניתן לטפל ע"י "קונפידור" ונגזרותיו בהגמעה- הוספה לקרקע והשקייה , המינון לפי גודל העץ וההוראות הכתובות על התכשיר, צריך לשים לב להוראות לגבי אכילת הפרי לאחר שימוש בקונפידור. לגבי שאר המזיקים ישנם שיטות הדברה רבות וחומרים מסוגים שונים צריך להיוועץ בגורמי מקצוע לכל מקרה ומקרה.


שתילה בקרקע

שתילה בקרקע בד"כ נעשית ע"י הכנת בור שעומקו כגובה המיכל וקוטרו פעמיים לפחות מקור המיכל. אם הקרקע שמוציאים מכילה אבנים או קרקע לא טובה יש לסלק חלק זה.את האדמה שצריך להחזיר מסדרים בערימה ומוסיפים על כל 50 ליטר אדמה כ 250 גרם סופר פוספט ו 10-20 ליטר קומפוסט בקר ומערבבים היטב. ממקמים את השתיל בבור ומתחילים לכסות מסביב ולהדק קלות שלא ישארו חללי אויר ולבסוף משקים היטב על מנת שכל חללי האויר שנוצרו יעלמו. עם סיום השתילה גובה הצמח יהיה בדיוק כפי שהיה במיכל אין לכסות את מצע המיכל.


השקייה

לאחר השתילה רצוי לעשות גומה מעודפי הקרקע ולמלא את הגומה פעם ביום. מפסיקים לאחר שהצמח גידל שורשים לקרקע שמסביבו עד 30 יום תלוי בעונה.ולאחר מכן משקים באמצעות מערכת טפטוף בתחילה 1-3 פעמים ביום לפי גודל הצמח ותנאי האקלים ועם הזמן מגדילים את מרווח שבין ההשקיות ואת משך ההשקייה, חשוב לשים לב שהאיזור שמשקים בתחילה יהיה באיזור השורשים שהגיעו עם הצמח בעת שתילתו וככל שחולף הזמן הצמח לוקח מין ודשן גם מאיזורים נורחבים יותר. על מנת לחשב את כמות המים הנדרשת לצמח ניתן לומר באופן גס שכל מ"ר של נוף ירוק החשוף לשמש צורך בין 2-5 ליטר מים ליום לפי תנאי האקלים.


373 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page